Tornázhatok, ha eddig nem tettem?

És egyáltalán sportolhatok várandósan? Ez egy örök dilemma a kismamák körében. A kérdésre nehéz egyértelmű, hiteles választ találni. A téma még az orvosokat is megosztja, bár szerencsére ma már inkább azon folyik a vita, hogy a kismama elkezdjen-e sportolni várandósan, ha addig nem tette és ha igen, akkor melyik trimeszterben. A szülészorvosok többsége óvatos, nem kockáztat és inkább lebeszéli a kismamát arról, hogy épp a – szervezetet amúgy is megterhelő – várandósság idején váltson aktív életmódra. Azt sem hagyhatjuk azonban figyelmen kívül, hogy a terhesség kihordásához, a szüléshez, majd a pici baba ellátásához erőn felül kell teljesítenünk.

Ha eddig nem éltél sportosan, akkor a szó szoros értelmében tehernek (fizikai értelemben) érezheted megváltozott állapotodat. Ezen azonban lehet segíteni. Finoman, mértékkel, de igenis sokat tehetsz azért, hogy megerősödj és aktív irányítója légy várandós mindennapjaidnak, majd a szülésednek is. A hátfájást, ödémát, székrekedést, magas vérnyomást sem kell feltétlenül elfogadnod, mint a terhesség velejáróit. Hidd el, ezeket a kellemetlenségeket nagy eséllyel elkerülheted, ha rendszeresen mozogsz (és persze a táplálkozásra is odafigyelsz). Emellett megerősítheted immunrendszered, levezetheted a napi stresszt és sok-sok örömöt okozhatsz magadnak, ha rendszeresen átmozgatod tested. Ha úgy döntesz, hogy mostantól sportosra veszed a figurát, azért tájékoztasd erről orvosodat és kérd meg őt – ha a terhességeddel minden rendben -, fogadja el elhatározásodat, kövesse a te és a magzatod állapotát külön figyelemmel.

Szintén izgalmas vitatéma, hogy elkezdhető-e a kismama torna mindjárt az első trimeszterben. Ellenérvként szokták felhozni, hogy ez az időszak az embrió beágyazódásának az ideje, amit jobb, ha nem zavarunk meg felesleges ugrabugrával. A sportosabb orvosoknak többnyire nincs kifogásuk az óvatos mozgás ellen, ha a beágyazódás rendben zajlik, azaz a kismama nem produkál aggodalomra okot adó tüneteket (vérzés, alhasi görcsök). Sokunk egyébként is csak az 5. hét körül fut le a patikába a terhességi tesztért, addig pedig éli az addig megszokott életformáját. Nálam az az időszak, mikor megfogant a kisfiam, “edzésügyileg” meglehetősen passzív volt (nyaralás, stb.). Aztán kipihenten, energiától túlcsordulva tértem vissza a fitnesz terembe, és a megszokottnál jóval több súlyzós erősítő, valamint aerobic órán vettem részt. Tipikus! Persze volt is ijedség, mikor megjelent a két csík a teszten, de szerencsére nem lett semmi baj. Aztán szépen kidolgoztam magamnak egy gyengédebb edzéstervet. Mert ez igenis egy más állapot, amely más mozgásformákat, de legalábbis lecsökkentett intenzitást követel. Már az első trimesztertől fogva tornáztam, DE! A pörgős aerobik órákat kismamatornára cseréltem, futás helyett nagyokat kirándultam, sokat megélt bringámat pedig leváltotta a jó, öreg, poros szobabicikli. Aktívan éltem mindennapjaimat, de a pihenésnek is helyet adtam. Megadtam testemnek mindazt, amire szüksége volt és ebbe a mozgás is beletartozott.

Ne aggódj, ha kezdő is vagy! Vannak számodra tökéletes mozgásformák: a jóga, a Pilates, a kismamatorna, az úszás, a séta nem fogják megterhelni a szervezetedet akkor sem, ha addig nem voltál igazán aktív. Szóval, ha orvosod nem tud ellenérvet, kóstolj csak bele bátran és lelkesen a mozgásba! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Spam Protection by WP-SpamFree