kismama egészség, Kismama életmód, kismama táplálkozás, súlygyarapodás

Hízás terhesség alatt

.

Mennyit hízhatok terhesen? – kérdezitek sokan. Jó esetben pedig nem is hízásról van szó, hanem a várandósság természetes velejárójáról, a baba fejlődéséhez szükséges súlygyarapodásról. Hogy ez nálad hány kilót jelent, az főként azon múlik, hogy milyen testsúllyal indítottad a várandósságot.  Egy biztos: ha túl sokat szedsz fel, az legalább annyira káros rád –és ezáltal a magzatodra- nézve, mint az elégtelen súlygyarapodás.Ez utóbbi a babánál alacsony születési súlyhoz vezethet, de akár koraszülést is okozhat. A terhesség alatti elhízás viszont magas vérnyomáshoz, preeklapsziához, gerinc-és ízületi problémákhoz, terhességi diabétesz kialakulásához vezethet. Ezenkívül nehézkesebb lesz a szülés, majd nehezebb lesz megszabadulnod a babahájtól. De nem lehetetlen!

Elcsúsztál a kilókkal? Azon töprengsz, vajon sikerül-e lefogynod a szülés után? Igen, SIKERÜLNI FOG!
Lépj most! Biztosítsd be magad!>>

Akkor mégis, hol van az igazság?

Valahol középen, ahogy az már lenni szokott.  🙂 Az amerikai Nemzeti Szív, Tüdő és Haematológiai Intézet (NHLBI) 1998-ban tette közzé az azóta is elfogadott BMI (testtömegindex) táblázatot kismamák számára, amely iránytűként szolgálhat a kilók útvesztőjében.

A táblázatból megtudhatod, hogy testtömegindexed alapján nagyjából hány kilót kellene felszedned terhességed során. De először számítsd ki a BMI-det! Fontos, hogy a teherbeesésed előtti testsúlyoddal kalkulálj.

Hogyan számítsam ki a BMI-met?

Testsúlyodat (kg) oszd el magasságod (m) négyzetével!

Példa: ha 1,65 méter vagy és várandósságod előtt 60 kiló voltál, akkor: 60/1,652=22,04. Vagyis a BMI-d szerint normál testalkatú vagy, így 11-16 kilót szedhetsz fel a kilenc hónap során.

BMI táblázat

Testalkat BMI érték Terhesség alatti súlygyarapodás
sovány 18,5 alatt 13-18 kilogramm
normál 18,5-24,9 11-16 kilogramm
túlsúlyos 25-29,9 7-11 kilogramm
elhízott 30 felett maximum 7 kilogramm

Mennyit egyek, hogy ne hízzak túl sokat?

Egy várandós nőnek, aki közepesen aktív életmódot folytat, nagyjából 15 százalékkal, azaz 300 kalóriával (kcal) kell többet bevinnie, tehát összesen 2300 kalóriát. Így lesz nagyjából 11-16 kilós a súlygyarapodás.

Nagyobb mennyiségű táplálékot fogyassz azonban (napi 2500-2700), ha

  • az átlagnál aktívabban, sportosabban éled meg a terhességet
  • még nem töltötted be 18. életévedet
  • fizikai munkát végzel
  • nem telt el sok idő előző gyermeked születése óta

A BMI táblázat csak irányadó. Nehogy állandóan a mérleget lesd! Érezd jól magad a bőrödben, örömmel, de ésszel egyél, mozogj eleget és akkor nem lesz problémád a kilókkal. Fontos az is, hogy a terhesség során ne egyszerre, hanem a hónapok során elosztva jöjjenek azok a kilók.

Ingyenes, testreszabott edzés- és táplálkozási terv letöltéséhez kattints a megfelelő képre!


35 Comments

  1. Kata

    A hatodik hónapban vagyok és 18 kilónál tartok. 🙂 Igaz nagyon sovány voltam előtte. Épp a BMI értékemhez tartozó maximumnál járok. Mi lesz az utolsó trimeszterben? 😮

  2. Melinda

    Én a 7. hétnél tartok. Jelenleg 1 kg-ot fogytam. Ügyelek sok mindenre, hiszen nekem II. típusú diabeteszem van. Én nem tudtam a terhesség előtt lefogyni. Amióta terhes vagyok, fogyok.

  3. Szilvi

    Én már lassan szülök, és 10 kilót szedtem fel. Örökmozgó vagyok, ez a szerencsém. 🙂 A kajára nem nagyon kellett odafigyelnem.
    Melinda ügyes vagy! Most, hogy a babára is vigyáznod kell, bármire képes vagy nem? Csak így tovább!

  4. Kikka

    Sziasztok! Mi a 14.hétben járunk, és 1,5 kg jött fel. Ebből kb.0,5 kg a melleim súlya 😀 A nacijaim szerint sehová nem ment, csak előre a pocimra, a méhemnél.

  5. Réka

    Sziasztok!

    Én a 21. héten vagyok és eddig nem híztam egy kilót sem, pedig már látványos a pocakom és rendesen eszem…talán azért, mert a hegy tetején lakunk és napi rendszerességgel “túrázom” haza? 🙂

  6. Hajnesz

    Sziasztok! Én 16 hetes multam,de már 4 kilot hiztam,igaz az elso trimeszterben nem volt hanyingerem…Vajon a vegere mennyi lesz a sulyom,ha igy folytatom??

  7. Ancsi

    Sziasztok!

    Azt hiszem en vagyok az elrettento pelda 🙁 187cm magas vagyok es mar eleve sulytobblettel indultam neki a terhessegnek (magamhoz kepest) 80 kg-mal. a 10. hetig lement 5 kg a sok rosszullet miatt. Es most a 28. hetre feltornaztam magam 110 kg-ra ami remisztonek hangzik de magassagom miatt nem olyan szembetuno. Nem hiszi el senki amikor mondom, persze mostmar egyre kevessebbet dicsekszem vele 🙂
    Ezt azoknak irom akik hasonlo cipoben jarnak mert tudom hogy vagyunk egy paran 🙂
    Jo a vernyomasom, a cukrom, meg minden 🙂 Jol vagyunk mind a ketten 🙂

  8. Timy

    Sziasztok!! Én 20 hetes vagyok, de nem hogy híztam volna, még inkább 2 kilóval mínuszban vagyok. A pocakom pedig elég látványos. Pedig sokat eszek, igaz sokat is mozgok.

  9. Georgina

    Sziasztok én 30 hetes kismama vagyok jelenleg 55,5kg-nál tartok de szerintem még valoszinü hogy fogok hizni ezalatt a pár hét alatt a kezdösulyom 48 kg volt de az elsö trimeszterben csak fogytam:S eddig 7kg plussznál tartok ha jol számoltam szerintetek ez nem kevés:S?

  10. Szilvi

    Sziasztok!
    Megszületett a kisfiam, 4 kilóval.. és 10 kilót híztam összesen. Szerintem Georgina, te is fel fogsz még szedni 2-3 kilót, ami összességében tökjó szerintem. Szülés után egy-két héttel a régi súlyodnál leszel…örülj neki. Sok boldogságot a babához!

  11. Reni

    Sziasztok!

    Várandóságom alatt 14 kilót szedtem fel szerintem ideális volt és 23-as BMI értékkel indultam és csak a 3. trimeszterben kezdem el hízni addig csak a pocak nőtt:) ! Viszont most szülés után 3 hónappal 10kg többlet maradt rajtam!(szoptatok)Remélem le fog menni….

  12. admin

    Reni! Le fog menni, ne aggódj! Szoptatás mellett is bátran mozoghatsz, tornázhatsz. Durván fogyókúrázni nem szabad, de szépen fokozatosan átalakíthatod étrendedet úgy, hogy beinduljon egy kis mértékű fogyás. Ha minden fontos tápanyagot beviszel szervezetedbe, akkor ha kicsit csökkented is az adagokat, babád mindent meg fog kapni az anyatejből, amire szüksége van. Nemsokára írok erről, figyeld a bejegyzéseket! 🙂

  13. Reni

    Tornát már elkezdtem, Kisfiam nagyon élvezi a közös programot 🙂 !Örülök, hogy rátaláltam erre az oldalra, nagyon jó!!!
    Köszönöm a tanácsot és nézni fogom!!!!

  14. Szilvi

    Sziasztok!
    Georgina! Szerintem ez pont jó. Én is 48kg -al kezdtem majd 45-re fogytam és 39. héten 60kg-al szültem pár nap után 48 voltam újra.

  15. timi

    sziasztok!Én 56.5-el kezdtem,22 hetes vagyok és már a 6 kg-nál járok! Hol van még a vége?

  16. Hajni

    Sziasztok!Én 173cm és 68,5 kilóval kezdtem a terhességet.Most a 23.hétben járok és már 77 kiló vagyok!El vagyok keseredve mert szinte nem is eszem csak amennyit a baba végett muszáj és tornázom majdnem minden nap Rubint R.DVD-re.Félek,hogy mi lesz még a szülésig

  17. Picurka

    Ne aggódj Hajni!
    A te tested ezt kívánja! Ha nem csokival, nasival vígasztalod magad akkor nincs gond!
    A zöldség és a gyümölcs mellett a rozskenyeret és ne fehéret egyél. A tésztát durumra cseréld. Legyen minimum 5 x az étkezés sokszor keveset elv alapján.
    Szóval fel a fejjel!!! Mosolyogj sokat, sétálj sokat és szeressétek egymást a pároddal (az is fogyaszt :))

  18. Margó

    A szívemből beszélsz Picurka!
    Nem lesz itt baj, ha tényleg tornázol és tényleg nem eszel sokat, akkor az egész csak a baba, meg víz, ami a szüléssel – és a babával 🙂 – együtt távozik.

    Jó ez a fittmamablog, csak mostanában találtam rá, de átfutottam szinte az összes cikket…szerintem nagyon sokat segítenek. Letöltötted az e-bookot, mert az tökjól leírja mit és mennyit ehetsz, mennyit mozogj. Meg jó videók is segítenek.

    Köszi a segítséget Enikő! Én elég jól haladok, 28. hét és 7 kiló. Azt hiszem ez belefér, de tudom, hogy most jön még a java. De nem baj, mert tornázok, erős vagyok, a felesleg – ha lesz – hamar lemegy majd. 🙂

  19. Én a 37. hetet kezdem – nagyjából a célegyenes ez már és 13kg-nál járok.
    176/67-tel kezdtem, de azért szíven ütött, mikor két hete kereken 80kg-ot mutatott a mérleg :s Viszont az elmúlt két hétben már nem híztam, pedig nem eszem mást vagy kevesebbet, mint eddig 🙂

  20. Andrea

    Sziasztok!
    Az én példám nagyon jó arra,mennyire változik az ember teste a korral.Bevallom,picit irigykedve olvastam a 48 kg vagyok kezdetű sorokat.19 évesen szültem az 1. fiam.49 kg-val kezdtem,25 csúszott rám,3 nappal a szülés után 47kg voltam.
    21 évesen jött a 2. kisfiam.52 kg-val kezdtem,25 ment rám,és 71-el jöttem haza.
    Tavaly született a 3.kisfiunk.64 kg a kezdet,13 kg plusz,és 68-al jöttem haza.
    Bár lefogytam 64-re,de most 1 évvel később újra babánk lesz.66 kg-val kezdtem,de pici vérzés miatt szigorú fekvésre ítéltek/na persze!1 éves gyerek mellett,izgő-mozgó anyukát/.A lényeg,hogy a tornát mellőztem,így a 15.hétig rámjött 5,5 kg.most a 21.héten járunk,és 8 kg-nál.Ki vagyok akadva.Igaz,38 éves vagyok,és csak 4 hete kezdhettem újra tornázni.Mindegyik babánk 4 kg felett született,és az orvos szerint ez most is így lesz.Ja,168 cm vagyok.
    Bocs,hogy hosszú lett,de néha nehezen viselem,hogy bár heti 5 alkalommal 40-50 percet tornázom,meg futok a kicsi után,plusz a család,mégis mintha nyújtanának,úgy jönnek a kilók.

  21. admin

    Kedves Andrea!

    Először is gratulálok a népes gyerek táborhoz! 🙂 Le a kalappal előtted! A várandósság alatti nagymértékű hízás lehet öröklött tényező is, még az a szerencse, hogy eddig mindig ügyesen le is adtad. Szuper, hogy ilyen aktív vagy, de azért azt ne felejtsd el, hogy a testedzés mellett legalább annyira fontos, hogy ésszel táplálkozzál. Bármit ehetsz, de inkább többször, kis adagot, soha ne ess túlzásba! Vacsira már kerüld a szénhidrátot, helyette inkább fehérjét (halat, húst, tofut, babot, tejterméket) fogyassz és sok salátát, gyümölcsöt. Soha ne koplalj, ne korogjon a pocakod, de egészséges étkekkel csillapítsd étvágyadat. Igyál elegendő folyadékot (elsősorban vizet) és csökkentsd a só használatát, mert lehet, hogy a szervezeted sok vizet tart vissza. Rostos, teljes őrlésű szénhidrátot válassz, mert az ballasztanyag tartalmánál fogva hosszú időre eltelít, és serkenti az emésztésedet is. Amúgy pedig élvezd újabb várandósságodat, valószínűleg ugyanolyan gyorsan leperegnek majd rólad az extra kilók, mint eddig! 🙂

  22. Andrea

    Sziasztok!
    Köszönöm a kedves sorokat!Egyébként igyekszem odafigyelni,mit,mikor eszem.Este már csak sali,vagy gyümi van.2,5-3 liter vizet iszom naponta.ezen kívül szerencsére csak az ízesítetlen roiboos ,vagy gyógyteát szeretem.Ettől függetlenül,hiába mondja a védőnőm is,hogy ez normális súlygyarapodás,meg a baba is nagy lesz,stb,én úgy érzem,minél többet mozgok,annál jobban hízok.De valószínűleg,csak pszichés hízás ez,és nem valós.Ráadásul,a pár kiló plusszal nagyon látványos lett a narancsbőr a combomon,ami rettentően zavar.Na,eleget sajnáltam magam!Mindenkinek gyönyörű várandósságot kívánok.Én nagyon szeretem ezt az állapotot,minden melléktermékével együtt.Ez látszik is a 3 gyerekünkön.Szép napot!

  23. Marianna

    Hát íme egy elrettentő példa: kemény fogyi volt a terhesség előtt, cigi, stb. Mikor megtudtam hogy terhes vagyok, letettem a cigit, és mivel már hányingerem volt a diétás kajától (is) ezért azt ettem amit kívántam. “Normális” kaját. Persze lelassult anyagcserével élek már vagy 10 éve mert állandóan jojózok.
    A lényeg: 14. héten plusz 5 kg :-(((( Még egyszer biztos hogy nem fogyókúráznék ha tudom hogy terhes leszek. Ez a legnagyobb hülyeség. Utána meg úgy tapadnak a kilók hogy csak nézek. Én már nem is állok mérlegre inkább. (170 cm vagyok és most 66 kg, de mire szülni fogok leszek vagy 85 kg és lehet hogy még keveset is mondtam).

  24. admin

    Marianna! Csak a végletektől igyekezz tartózkodni és akkor nem lesz vészes a súlygyarapodás. Terhesség alatt tilos a fogyókúra, de a “mindent eszem, amit megkívánok” hozzáállás sem a legjobb. Nem vészes az az 5 kiló plusz, ha most észbe kapsz és kezedbe veszed az irányítást, akkor 70-75 kilónál is megállhatsz a végén. Az meg pikk-pakk lemegy a szülés után. Szemezgess a kismamatorna videók közül (találsz ilyeneket a blogon), tornázz, mozogj örömmel, élvezd az ízeket, a finom, tápláló fogásokat, de csak ésszel, mértékkel. Sok sikert és örömteli várandósságot kívánok! 🙂

  25. Szamosné Millei Éva

    Kedves Enikő!
    Először is szeretném veled megosztani, amit mindig lehetetlennek hittem… ugyanis én aztán hízásra hajlamos vagyok, de már csak 1,5 hónapom van vissza a terhességből és csak 7 kiló jött fel rám eddig! Mindez annak köszönhető, hogy majdnem minden nap tornázom és nagyon odafigyelek az étkezésre.

    De nem is ezért írok, hanem amiatt, hogy jó lenne, ha töltenél fel egész napos étrendeket, de olyanokat amik tényleg megvalósíthatóak és hasznosak, pl, hogy Te mit, mikor étkezel. Ha jó ötletnek tartod, akkor várjuk örömmel! Pl egy egész heti étrendet… mit szólsz?
    Éva

  26. admin

    Rendben Éva! Nagyon szívesen. A hét végén jelentkezem egy “mit ettem a héten” blogbejegyzéssel. Amúgy nagyon szuper, hogy így odafigyelsz magadra. Ha így folytatod, nem lesz így probléma a súlyoddal a szülés után sem. Ügyes vagy!

  27. Szamosné Millei Éva

    Enikő! Előre is köszönöm, biztos sokan fognak neki örülni, nemcsak én!!! Én a vacsorákkal vagyok mindig bajban mert akkor már csak “lightosan” szeretnék enni, és a “puffasztott rizses szendvics”, meg a “virsli, kenyér nélkül, paradicsommal” vacsoravariációim már elég unalmasak! Köszi a segítséget! 😀

  28. Gábor Nikoletta

    sziasztok én július 12.-én szültem akkor volt 9 kg plusz és most a szüléstől számított 6 hétben leadtam 15kg.

  29. Timi

    Sziasztok!

    Én a 15. héten járok négy kilót híztam. Ebből másfél a melleimre ment a többi a hasamra. Ismerősök szerint nem híztam, de én azért látom és érzem. Nem eszem cukrosat,lisztes ételeket és mozgok hetente háromszor. A hasam ezen a héten kezdett domborodni, már látszik.Mindjárt indulok zumbázni, imádom!Ja és 170 cm vagyok és 68 kg -nál járok.Mindig sportoltam, tehát elég jó izomzattal rendelkezem. Azért az előzőekhez csak annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy a mérleg nem minden a tükör sokkal többről árulkodik. A lényeg étkezzünk egészségesen, mozogjunk és legyünk jókedvűek! Mindenkinek örömteli babavárást kívánok!!!

  30. Timi

    Sziasztok!
    Most a 21.héten járok 6 kilót híztam eddig.A hasam rengeteget nőtt két hét alatt, ami nagyon jó!Csak az aggaszt, hogy a combom zsírosabb lett.Az étkezésre figyelek, mennyit tornázzak hetente? Szerintetek szülés után mennyi súly megy le egyből? ha mondjuk összesen hízok 12-14 kilót mennyi marad rajtam?

  31. Lili

    Kedves Enikő! Annyira boldog vagyok, hogy rátaláltam az oldaladra. Már egy ideje tervezzük a babát és nagy öröm ért bennünket, ugyanis kedrült hogy hat hete valaki befészkelte magát a pocakomba. Elmondhatatlanul boldog vagyok. Megkérdeztem az orvosomat, aki azt mondta, nyugodtan mozoghatok, viszont az első trimeszterben legyek óvatos. Mivel aerobic és spinning edzőként tevékenykedem arra kért, , illetve javasolta, hogy az oktatással hagyjak fel, mivel nem tudok akkor és azon a ponton megállni, amikor esetleg nem esik jól már a mozgás. És ez így is van, hiszen szeretek 100%-osan teljesíteni. Természetesen nem szeretnék a kelleténél többet gyarapodni,ezért odafigyelek az étkezésre és a kívánalmaimat is igyekszem kordában tartani. Szeretnélek azonban megkérdezni, hoyg hat hetesen végezhetem-e már a videókon szereplő gyakorlatokat. Hiszen a tronáid rázkódás-mentesek és talán az is számít, hogy a múlt hétig edzettem rendesen, keményen. 🙂
    Válaszodat nagyon szépen köszönöm előre is! 🙂
    Szép napot kívánok üdvözlettel: Lili

  32. admin

    Lili, ne haragudj a késői válaszért. Gratulálok a várandósságodhoz! Igen, csináld csak bátran a gyakorlatokat, éld meg aktívan a várandóságot!

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Spam Protection by WP-SpamFree