aktív kismama, fontos szabályok, kismama egészség, Kismama életmód, mozgásformák kismamáknak, súlygyarapodás, terhesség és stressz

Futhat a kismama?

.

Ha eddig is rendszeresen futottál, és a terhességeddel minden rendben van, számtalan ok van rá, hogy miért is ne állj le most ezzel a fantasztikus állóképesség és kitartás növelő sporttal. Ha kezdő vagy, akkor viszont inkább válassz magadnak valami kímélőbb mozgásformát. Terhesség alatt lazábbak az ízületek, és még az egyre szaporodó kilók is extra terhet rónak rájuk. Megfelelő edzettségi szint nélkül tehát sokat árthatsz, akár maradandó károkat is okozhatsz magadnak.

Első terhességem előtt lelkesen róttam a kilométereket, ennek ellenére már az első hetekben -mikor még nem is tudtam, hogy babát várok- nem esett jól a futás. Ezzel nem mindenki van így, és távol áll tőlem, hogy lebeszéljelek valami számodra kellemes mozgásformáról. Sokan bírják a kocogást várandósság alatt is, és ha orvosodnak sincs ellenvetése, akkor hajrá! A futás fizikai és mentális hatásai felbecsülhetetlenek. Ha az ember egyszer rákapott az ízére, nagyon nehéz leállni. Nem is kell, csak vegyél vissza a tempóból, módosítsd kissé edzéstervedet. Tested jelzi majd, hogy mi az a tempó, illetve táv, amivel még jólesően meg tud birkózni. A sprint viszont nem kismamáknak való. Anaerob mozgás ugyanis, amelynek során átmenetileg oxigénhiányos állapotba kerülsz. Ha lihegsz, a baba sem jut elegendő oxigénhez. Ha azonban kényelmesen, jóleső tempóban szeded a lábad, pocaklakód is hasznát látja a futásnak.

Mi jót tesz velünk a futás?

  • A futás során belélegzett friss oxigénnel magzatodat is táplálod, építed.
  • Futás (és már aerob gyakorlat) közben endorfin, azaz boldogsághormon szabadul fel benned, ami kicsinyed testében is szétárad.
  • Tökéletes módszer, hogy levezesd a stresszt, ami szintúgy nemcsak rád, de a babára nézve is nagyon fontos. A kocogásnak meditatív hatása is van, és ha – persze ki hogy szereti – nem bömböl a füledbe a house zene az mp3 lejátszódból, teljesen ki tudod üríteni a fejed. Nem zavarnak kusza gondolatok, munkahelyi problémák, egyéb aggodalmak, csak te létezel. Tested, amint szorgalmasan dolgozik, rója a kilométereket és „kiürült” fejed, amely csak a pozitív dolgokat hajlandó befogadni.
  • Súlykontroll szempontjából is szuper választás. Biztos lehetsz abban, hogy rendszeres kocogás mellett nem fognak felesleges kilók rád ragadni, épp csak annyi, amennyi a terhességed során szükséges.
  • Kitartásra nevel, aminek nagy hasznát veszed majd a vajúdás alatt.

Mire figyeljek?

  • Fogyassz elegendő folyadékot futás előtt és utána is. Ez nagyon fontos, mert dehidratált állapotban csökken a magzathoz áramló vér mennyisége, ez pedig idő előtti méhösszehúzódásokat eredményezhet.
  • Soha ne felejts el bemelegíteni! Futás előtt a tempósabb séta vagy lassú kocogás megteszi. A futás vége felé is mindig válts lassabb tempóra, majd sétára, mert a szervezetnek a mozgás befejeztére is fel kell készülnie.
  • Legalább ennyire fontos az alapos nyújtás is. Segít megelőzni a sérüléseket, az izomlázat és szép, nyúlánk izmokat eredményez. A relaxin nevű hormon, amely terhesség során szabadul fel, lazítja az ízületeket és inakat, így könnyen „túlnyújthatod” magad. Ezt elkerülendő, a feszülés legkisebb jelére csak tartsd ki a nyújtó gyakorlatot, fájdalmat nem érezhetsz.
  • Kocogás közben nagyon kényelmetlen tud lenni az állandó vizelési inger, így ha teheted olyan helyen fuss, ahol útba esik egy mosdó, esetleg bokros park. 🙂
  • A kényelmes futócipő mellett ne feledkezz meg a melleidet jól alátámasztó sportmelltartóról sem.

Ingyenes, testreszabott edzés- és táplálkozási terv letöltéséhez kattints a megfelelő képre!

Te futnál/futsz terhesen? Szerinted ideális sport kismamáknak?

4 Comments

  1. Zsuzska

    Én mindig utáltam futni, de most, hogy teherbe estem, madarat lehetne velem fogatni. 🙂 Szívesen kocognék, tényleg nem lehet így elkezdeni, ha én amúgy nem szoktam futni?

  2. Kata

    Én meg minden héten 1-2-szer joggingoltam, de most nem megy. A 4. hónapban vagyok pedig csak. Egyszerűen nem esik jól. Marad a kismamatorna. Valamit muszáj mozognom, különben eltunyulok. 😀

  3. Cili

    Megőrültetek? Futni nagy hassal? Maximum a busz után. 🙂 Igaz 3 éves lányom amúgy is jól megmozgat nap mint nap.

  4. Gabi

    Sziasztok!

    En terhesseg elott heti 2-3x jartam futni, es vegre kezdtem versenyekre jarni mikor is teherbeestem. A futassal azota se hagytam fel, csak nem keszulok versenyekre es a tempot kenyelmes kocogosra fogtam. A nyugdijasok mar lekoroznek, de en azert igy is elvezem:). Segit elmulasztani a fejfajast es a szedulest, tovabba nem kell aggodnom, hogy kevesebbet mozgok es igy tul hamar tul sokat fogok hizni. A bennem tultengo energia levezetesere is jo, igy nyugodtabb vagyok es jobban alszok estenkent.
    Szoval aki korabban is futott en a sajat tapasztalataim alapjan javaslom a futast. Erdemes kiprobalni eloszor egy szamodra rovid tavon kenyelmes vagy kifejezetten lassu kocogos tempoban, aztan ha ugy erzed birod akkor lehet emelni a tavot es a tempot addig amig kenyelmes es nem erzed magad faradtnak a futas vegere csupan energiaval feltoltottnek.

    Udvozlettel: 9 hetes kismama.

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Spam Protection by WP-SpamFree