aktív kismama, fontos szabályok, kismama egészség, Kismama életmód, mozgásformák kismamáknak, súlygyarapodás

Sétálunk, sétálunk…

Végre itt a nyár! Mennyire kellett már ez! Az ember legszívesebben egész nap kinn lenne a szabadban. A kellemes esti sétákat meglátod nagy pocakkal is imádni fogod. Ilyenkor olyan jókat lehet beszélgetni, álmodozni… és most aztán van miről, pontosabban kiről, igaz? 🙂 A sétában az a nagyszerű, hogy nem igényel semmi extra felszerelést. Szóval ne is keress kifogásokat, megtaláltad a tökéletes testmozgást! Ha eddig nem éltél aktív életet egyelőre a könnyű séta is megteszi. Jó az is, ha egy-két megállóval előbb szállsz le a buszról, ha mész valahova, vagy nem ülsz autóba, ha közeli az úticélod. Aztán a hónapok során úgyis belejössz majd a sétába és észrevétlenül is rátempózol egy kicsit. Ha edzett vagy kezdheted mindjárt „terepen”. Túrázhatsz, kirándulhatsz nagyokat az erdőben. Itt találsz jó kis hazai útvonalakat.

A tempót mindig igazítsd aktuális erőnléti szintedhez, soha ne kapkodj levegőért, mert ilyenkor a magzatod is oxigénhiányos állapotba kerülhet. A séta egyébként ugyanolyan hatásos tud lenni, mint a kocogás, csak – miután intenzitása alacsonyabb – hosszabb ideig ki kell tartanod. Egy óra séta nagyjából megfelel egy 20 percnyi kocogásnak. Persze ez függ a tempótól, tereptől, meg sok minden mástól, de most nem is ez a lényeg. Várandósan nincs verseny, nincs hajsza és teljesítménykényszer. Örömmel, jókedvvel ródd a kilométereket, élvezd a friss levegőt és a használd ki a magadra és a pároddal egymásra szánt perceket, egy jó ideig nem sok lesz belőlük. 🙂

Mi jót tesz veled a séta?

  • Erősíti a szíved

A rendszeres séta csökkenti a magas vérnyomást és a vérkoleszterin szintet.

  • Javítja egyensúlyérzéked

Terhesség során – megnövekedett pocakod és súlytöbbleted miatt – változik testsémád, ami miatt egyensúlyérzéked kissé felborulhat, ennek hatására pedig te borulhatsz fel könnyebben. A séta viszont megtaníthat az ügyes „manőverezésre”.

  • Javítja a vérkeringést

ezáltal elkerülheted az ödémát, vagyis a végtagok duzzanatát, „vizesedését”.

  • Erősíti a csontokat, ízületeket

A séta úgy erősíti az ízületeidet, hogy közben nem terheli azokat annyira, mint a magasabb intenzitású futás vagy aerobik. Emellett a csontritkulás kockázatát is csökkenti.

  • Kontrollálja a súlygyarapodást

A kilenc hónap során törvényszerű, hogy egyre többet mutat a mérleg, de azért az nem mindegy, hogy mennyivel. A séta – zsírégető, gyengéd izomerősítő hatásánál fogva – kedvezően alakítja a súlygyarapodás ütemét.

  • Több energiát, jókedvet, jó alvást biztosít

Vagyis rendelkezik minden olyan „lélekmelengető” tulajdonsággal, mint bármely más mozgásforma.

  • Felveszi a harcot a terhességi toxémiával szemben

Az Észak-Karolina Egyetem kutatóinak felmérései szerint a rendszeres séta egyértelműen csökkenti a terhességi toxémia (preeclampsia) kialakulásának esélyét.

Mire figyeljek?

  • Nehogy megerőltesd magad mindjárt az elején! Ha kezdő vagy, fokozatosan emeld az intenzitást vagy a sétára szánt időt, hagyd, hogy a tested hozzászokjon a mozgásformához.
  • Légzésed séta, túrázás közben a normálisnál szaporább lesz, de figyelj, hogy soha ne váljon kapkodóvá. Könnyen ellenőrizheted magad a „beszéd-teszttel”. Ha már fulladsz és nem tudsz megszólalni mozgás közben, vegyél vissza a tempóból. Ha viszont barokk körmondatokban társalogsz, akkor bátran szedd a lábad gyorsabban. 🙂
  • Ha séta közben bárhol fájdalmat érzel, állj meg, pihenj egy kicsit. Ha ez rendszeresen előfordul, beszélj orvosoddal, hogy kiderüljön mi a baj. Ha az oldalad szúr, valószínűleg épp a séta előtt ettél. Étkezés és mozgás között mindig teljen el legalább egy óra. Folyadékot viszont mindig vigyél magaddal.
  • Ha lehet, ne kirándulj egyedül, hátha segítségre lesz szükséged. Ez főként a szüléshez közeledvén megszívlelendő, de amúgy is izgalmasabb a séta egy jó beszélgető partnerrel.
  • Viselj órát, hogy tudd, mióta gyalogolsz. Ha van lépésmérőd, az is jó motiváló lehet.
  • Kényelmes sport-, vagy túracipőt viselj és időjárásnak megfelelő, inkább réteges öltözetet.
  • Nézz a lábad elé! Ez a tanács banálisnak tűnhet, de ne felejtsd, terhesség során lazábbak a szalagok, ízületek, könnyebben kimehet a bokád és az esés is veszélyesebb nagy pocakkal. Minél közelebb jársz a szüléshez, annál könnyebb, egyenletesebb terepet keress.

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Spam Protection by WP-SpamFree