Baba-mama életmód, fogyókúra, Kismama életmód, kismama táplálkozás, receptek szoptatós anyukáknak, táplálkozás szoptatás alatt

Ötletek napi 5 étkezéshez

Hányan szegezték már nekem: “Hogy te mennyit eszel! Nagy mázlista vagy, hogy nem látszik meg rajtad!” Igen, az alkat, a genetika számít valamit, de talán megnyugtat, ha elmondom, voltam én már 63 kiló. Jó, ez még nem olyan vészes, de tovább is fajulhatott volna, ha nem kapok észbe, és szelídítem távoli barátsággá Nutella-imádatomat. A testi adottságok megkönnyíthetik vagy nehezíthetik a kívánt testfelépítés elérését, de nem szabotálhatják! Nem, a formás alak nem csak alkat kérdése. Először igazi küzdelem vagy épp kicsi harcok önmagaddal, aztán – mikor már ráálltál a helyes útra – teljesen természetessé válik a fitt testet és lelket szolgáló életmód. Ilyenkor már nem fura, hogy állandóan úgy látnak, hogy eszel valamit. Többnyire persze valami egészséges nasit, de ezt már csak az igazán sasszeműek veszik észre. 🙂

Fogyásod sikerének kulcsa, anyagcseréd felpörgetése. Hogy ezt kipipáld, kell, hogy naponta ötször egyél. Reggel többet, délben eleget, este módjával, mindezt kiegészítve könnyed, éhségűző falatkákkal délelőtt és délután. Az egészséges ebéd általában nem jelent gondot, de ne csak délben nyújtson örömöt és változatosságot az evés. Íme néhány ötlet, hogy a többi étkezésed is túlnőjön a “müzli reggeli – alma nasi – kefír uzsi – virsli vacsi” kombináción. 🙂

Reggeli ötletek:

  • gombakrémes/padlizsánkrémes rozsos pirítós
  • felvágott hamlettel, retekkel
  • krémsajtos kenyér, almával/szőlővel/dinnyével
  • kemény tojás vajas pirítósra reszelve
  • zabkása (tejben vagy gyümölcslében főzz puhára egy csésze zabpelyhet, ízesítheted kis mézzel, Steviával)
  • natúr joghurt vagy kefír reszelt almával, mézzel
  • turmix (tejjel, friss gyümölccsel, zabkorpával)
  • müzli natúr joghurtban
  • körözöttes kenyér (körözött: túró, tejföl, pirospaprika, kömény, só, bors, mustár, esetleg kis petrezselyem zöld)
  • zöldpaprikába töltött körözött
  • humusz (csicseriborsókrém) pirítósra kenve
  • csirkemell sonkával, sajttal és paradicsommal töltött palacsinta (melegen!)

Tízórai, uzsonna ötletek:

  • sütőtök
  • sajt gyümölccsel
  • sült gesztenye
  • párolt répa
  • nyers, tisztított, feldarabolt zöldségek
  • 2 gombóc fagyi
  • 1 bögre görög gyümölcsleves
  • diákcsemege
  • 1 cső főtt kukorica
  • almacsipsz
  • mogyoróvajas korpás keksz
  • kefír
  • sült alma (alma felek közepét vájd ki és tegyél bele lekvárt, majd süsd meg, isteni!)

Vacsora ötletek:

  • Almás-húsos zellersaláta
  • Lencsesaláta
  • Paprikába töltött kőrözött
  • Turmix (tejjel, friss gyümölccsel, kis zabkorpával)
  • Sajtfondü zöldségmártogatóval
  • Ebédmaradék köret nélkül vagy zöldségkörettel/savanyúsággal.

Receptek:

Lencsesaláta

Hozzávalók: 30 dkg lencse, 2 közepes méretű sárgarépa, 2 kisebb vöröshagyma, olívaolaj, só, bors, babérlevél, petrezselyemzöld

Elkészítés: A lencsét néhány órára beáztatjuk, majd enyhén sózott, babérlevéllel ízesített vízben puhára főzzük, leszűrjük és néhány ek. olívaolajjal óvatosan összekeverjük. A megtisztított, karikára vágott hagymát és sárgarépát kevés olajon megpároljuk, s ha kihűlt, a lencséhez keverjük. Ízlés szerint sózzuk, borsozzuk. Tálalás előtt aprított petrezselyemzöldet szórunk a tetejére.

Almás zellersaláta

Hozzávalók: 40 dkg zeller, 40 dkg savanykás alma, leveshús/sült hús maradék, 1 kávéskanál nádcukor/pár csepp Stevia, 2dl tejföl, só

Elkészítés: A meghámozott zellert uborkagyalu segítségével vékonyra szeljük, megszórjuk sóval és kis cukorral, majd néhány órára hűtőszekrénybe tesszük. Az almákat meghámozzuk, kimagozzuk, uborkareszelővel karikákra vágjuk, és a zellerhez keverjük. A maradék húst belecsipkedjük. A tejfölt csipet sóval, cukorral ízesítjük, majd meglocsoljuk vele a salátánkat.

Gombakrém

Hozzávalók: 25 dkg gomba (csiperke/laska),  1 fej hagyma, vaj, petrezselyem, só, bors, majoranna, 1 evőkanál zabliszt.

Elkészítés: Egy átlagos fej hagymát apróra vágunk és megpirítunk 5dkg vajon. Beletesszük a szintén apróra vágott gombát. Ízesítjük 4-5 csipet szárított vagy egy csokor petrezselyemmel, borssal, sóval, majorannával. Folyamatosan kevergetjük. Amint a lé elpárolgott, hozzáadunk egy evőkanál lisztet, majd tovább kevergetjük egy-két percig. Ezután 2 dl tejföllel felöntjük, amit addig kevergetünk, amíg be nem sűrűsödik. Hűtés után fogyasztjuk. Hűtőben több napig eláll.

Sajtfondü

Hozzávalók: 1 nagy gerezd fokhagyma, 30 dkg durvára reszelt ementáli sajt, 2 dl száraz fehérbor, só, bors, szerecsendió, 1 teáskanál étkezési keményítő

Elkészítés: A serpenyő belső oldalát jól bedörzsöljük a megtisztított fokhagymával, majd beleszórjuk a reszelt sajtot. Ráöntjük a bort. Folyamatosan kevergetve, kis lángon felolvasztjuk, ízlés szerint meghintjük őrölt szerecsendióval, sóval és borssal. Kis vízben feloldjuk a keményítőt, és beleöntjük a lassan rotyogó sajtba, közben gyorsan és folyamatosan keverjük, nehogy becsomósodjon. Vegyük le a tűzről és – ha nincs fondü-készletünk, amivel tovább melegíthetnénk –  már kezdjük is el a mártogatást. Friss, nyers zöldségdarabkákat (répa, uborka, paprika, koktél paradicsom, karalábé, zeller, cukkini) mártogathatsz a folyékony sajtba. Kitűnő vendégváró előételnek vagy laza, csajos estékre – ha még vannak ilyenek… 🙂

3 Comments

  1. dodo

    Pont erre volt szükségem, mert most szendvicskrém recepteket vadászok, mert már unom a körözött-avokádókrém-tojáskrém variációt:) Köszi!!

  2. admin

    Szil, nálunk semmi problémát nem okoztak a hüvelyesek, a káposzta és egyéb puffasztó ételek. Egyedül azt érezték meg, ha füstöltet ettem. Nem érdemes egyértelműen elzárkózni ezektől az ételektől, mert nagyon fontos rostokat és fehérjét tartalmaznak, ami gazdagítja, értékesebbé teszi az anyatejet. Figyeld a kicsit, lehet, hogy nálatok sem lesz hasgörcs.

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Spam Protection by WP-SpamFree